Dlaczego roszczenia są ważne?
Etykiety są główną formą komunikacji między nabywcami, podmiotami prowadzącymi przedsiębiorstwa paszowe (FBO) i organami egzekwowania prawa. Głównym celem etykiet jest dostarczenie jasnych, dokładnych i uczciwych informacji o produkcie, które mogą ułatwić kupującemu czynność zakupową. Etykiety produktów pomagają komunikować cechy produktu i umożliwiają konsumentom dokonywanie świadomych wyborów dotyczących przydatności produktu. Potwierdzają to twierdzenia, które pozwalają na rozróżnienie między karmą dla zwierząt domowych. Mogą być użytecznym narzędziem marketingowym dla FBO. Mogą również być informacją dla konsumentów, aby pomóc im wybrać produkt spośród wielu dostępnych opcji. Badanie nawyków zakupowych właścicieli psów sugeruje, że twierdzenia dotyczące ukierunkowanego żywienia znalazły oddźwięk u większości (84.5%) właścicieli psów (Banton i in., 2021).
Atrybuty składników i produktów stały się kluczowymi punktami odniesienia wśród konsumentów (Nielsen, 2019). Koreluje to pozytywnie z rosnącym trendem humanizacji w przemyśle zoologicznym. Konsumenci coraz częściej postrzegają swoje zwierzęta jako członków rodziny i są gotowi wydać więcej na karmę dla zwierząt domowych i produkty związane ze zwierzętami domowymi (Reco, 2020). Większość właścicieli zwierząt domowych przyznała równy lub wyższy priorytet kupowaniu zdrowej żywności dla swoich zwierząt w porównaniu do nich samych (Schleicher i in., 2019). Sugeruje to, że obecność oświadczeń zdrowotnych lub funkcjonalnych dotyczących składników jest ważnym czynnikiem w procesie podejmowania decyzji. Ze względu na ich silny wpływ konieczne jest, aby roszczenia były zgodne z rozporządzeniem.
Co to jest roszczenie?
Oświadczenia dotyczące żywności dla ludzi są zdefiniowane w Rozporządzeniu (WE) 1924/2006 jako wszelkie komunikaty lub oświadczenia, które stwierdzają, sugerują lub sugerują, że żywność ma szczególne cechy. Oświadczenie z definicji nie jest obowiązkowe na mocy prawa wspólnotowego lub krajowego i może być przedstawione w formie tekstowej, obrazkowej, graficznej lub symbolicznej. Elementy te są zgodne z wymogami regulacyjnymi dotyczącymi oświadczeń odnoszących się do karmy dla zwierząt domowych, określonymi w rozporządzeniu (WE) 767/2009. Karma dla zwierząt domowych może mieć bezpośredni pozytywny wpływ na zdrowie, wykraczający poza spełnianie wymagań żywieniowych zwierzęcia, i może to dotyczyć zarówno karmy pełnoporcjowej, jak i uzupełniającej.
Poziom uzasadnienia wymagany dla twierdzeń funkcjonalnych zależy od tego, czy twierdzenie można uznać za „ogólne” czy „innowacyjne”. W przypadku „oświadczeń dotyczących treści” uzasadnienie będzie zależało od tego, czy oświadczenie dotyczy głównych czy drugorzędnych składników receptury. (FEDIAF, 2018). Konieczne jest udowodnienie, że produkt przyczynia się do korzystnego efektu, aby można było złożyć oświadczenie funkcjonalne. Substancja, która przyczynia się do korzystnego działania, musi być również obecna w karmie dla zwierząt domowych w ilościach wystarczających do wywołania deklarowanego działania.
Roszczenia ogólne:
• Dobrze ugruntowana i uznana wiedza już istnieje
• W oparciu o ogólną wiedzę naukową
• W branży akceptowane są oświadczenia, np. witamina A, aby pomóc w utrzymaniu prawidłowego widzenia.
Innowacyjne roszczenia:
• Może nie być jeszcze powszechnie rozpoznawany
• Uzasadnienie może opierać się na opublikowanych/niepublikowanych badaniach, badaniach wewnętrznych lub ich kombinacji.
Oświadczenie musi być oparte na wszechstronnym przeglądzie wszystkich dostępnych danych naukowych dotyczących ważności oświadczenia. Wszystkie dane powinny zostać zweryfikowane niezależnie od tego, czy są one korzystne dla samego roszczenia. Nieznajomość danych, które nie są korzystne, może skutkować uznaniem roszczenia przez właściwe organy za nieważne.
Czego potrzebują kupujący?
Oznakowanie produktów powinno dostarczać nabywcom wszelkich niezbędnych informacji niezbędnych do dokonania optymalnego wyboru odpowiadającego ich potrzebom. Obowiązkowe wymagania dotyczące etykietowania są określone w rozporządzeniu 767/2009. Kodeks Dobrej Praktyki Znakowania Karmy dla Zwierząt Domowych FEDIAF ma na celu zapewnienie przyjaznych dla użytkownika wskazówek i interpretacji Rozp. 767/2009. Głównym celem jest poprawa adekwatności obowiązkowych i dobrowolnych aspektów etykietowania i oświadczeń. Następujące aspekty uważa się za obowiązkowe w przypadku etykietowania:
- Rodzaj paszy, np. Kompletna lub Uzupełniająca
- Gatunki lub kategorie zwierząt, dla których przeznaczona jest pasza
- Nazwa lub nazwa firmy i adres podmiotu działającego na rynku pasz odpowiedzialnego za etykietowanie
- Bezpłatny numer telefonu lub inny odpowiedni środek komunikacji, np. adres e-mail/strona internetowa
- Numer referencyjny partii lub partii
- Numer zatwierdzenia producenta (numer rejestracyjny producenta)
- Wskazanie minimalnego okresu przechowywania, np. „Najlepiej spożyć przed …”, po którym następuje data wskazująca konkretny miesiąc
- Warunki przechowywania, np. Przechowywać w chłodnym, suchym miejscu
- Oświadczenie „Zawsze upewnij się, że dostępna jest świeża woda” dla produktów suchych
- Ilość netto wyrażona w jednostkach masy
- Wykaz materiałów paszowych, z których składa się produkt, wymienionych w porządku malejącym według wagi opatrzonej nagłówkiem „Skład”.
- Instrukcje prawidłowego stosowania wskazujące cel, dla którego przeznaczona jest pasza, w tym odpowiednia ilość paszy na dzień
- Dodatki (zgodnie z rozporządzeniem 767/2009, załącznik VI rozdział 1)
- Składniki analityczne (określone w Rozporządzeniu 767/2009, Załącznik VI, Rozdział 2)
- Jeśli twierdzenia są obecne, uzasadnienie powinno być dostępne
Rozporządzenie (WE) nr 767/2009 stanowi, że „głównym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy składaniu oświadczeń, powinno być uzasadnienie naukowe”. Podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny uzasadnić twierdzenia, biorąc pod uwagę wszystkie dostępne dowody i dane naukowe. Przekazywane informacje (w tym roszczenia) powinny być jasne, spójne, spójne i zrozumiałe oraz nie mogą wprowadzać w błąd ani oszukiwać nabywców. Nabywcy mają prawo do zgłaszania wszelkich wątpliwości i zapytań związanych z reklamacjami właściwym organom. Jeżeli zostanie stwierdzone, że oświadczenie nie jest wystarczająco uzasadnione, oznakowanie produktu uznaje się za wprowadzające w błąd.
Potwierdzenia roszczeń
Wszelkie roszczenia muszą być uzasadnione i weryfikowalne, aby chronić kupującego przed fałszywymi roszczeniami. Stopień uzasadnienia będzie zależał od rodzaju wniesionego roszczenia. Dobrze uzasadnione twierdzenia pozwolą FBO oferować lepsze korzyści zwierzętom domowym i właścicielom, zachęcając do dalszych inwestycji. W przypadku oświadczeń „innowacyjnych” lub nieugruntowanych/powszechnie uznanych uzasadnienie powinno być dostępne w dokumentacji zawierającej dowody naukowe, które mogą być istniejącymi publikacjami naukowymi, opublikowanymi lub nieopublikowanymi nowymi badaniami. Dokumentacja uzasadniająca powinna być dobrze ustrukturyzowana, nie wymaga objaśnień i wystarczająco szczegółowa. Należy uwzględnić kluczowe dane naukowe, a ważność oświadczenia należy łatwo zweryfikować. Producenci powinni dokonać przeglądu uzasadnienia oświadczeń, aby ustalić, czy pojawiła się nowa nauka lub czy nastąpiły jakiekolwiek zmiany, które mogą mieć wpływ na ważność.
Uzasadnienie pomaga uzasadnić wykorzystanie oświadczeń i zarządzać używanymi oświadczeniami. Jeżeli FBO nie może uzasadnić twierdzenia, nie należy go wykorzystywać. Powinno to pomóc w zmniejszeniu ryzyka mylących roszczeń oraz wprowadzających w błąd i wprowadzających w błąd nabywców. Uzasadnienie zapewnia również pewną i wspólną płaszczyznę w branży karmy dla zwierząt domowych. Dane naukowe są szeroko dostępne, co daje FBO możliwość opracowania uzasadnienia do wysuwania podobnych twierdzeń swoim konkurentom. Korzystanie z twierdzeń, które są dobrze uzasadnione i sprawdzone, może przynieść korzyści FBO. Jeśli nabywca zidentyfikuje związek między oświadczeniami na opakowaniu a widocznym, korzystnym wpływem na swojego zwierzaka, będzie wiedział, że produkt jest skuteczny. Może to zachęcać do tworzenia pozytywnych relacji między nabywcami a FBO, ponieważ FBO zyskuje reputację i zaufanie. Może to dodatkowo generować lojalność wobec marki. Schleicher i współpracownicy poinformowali, że właściciele zwierząt są bardziej „lojalni marce” w stosunku do karmy dla zwierząt domowych niż marki używane do ich własnej karmy (Schleicher, 2019).
Jak działa regulacja?
Gdy kwestionowana jest ważność roszczenia, może to wynikać ze sprzeciwu wniesionego do właściwych organów przez nabywcę. Alternatywnie może to zakwestionować same właściwe organy (na przykład Trading Standards). W odpowiedzi FBO powinien dostarczyć wystarczającą dokumentację uzasadniającą kwestionowane twierdzenie. Jeżeli właściwy organ ma wątpliwości co do adekwatności przedstawionego uzasadnienia, może podjąć dalsze działania. Reperkusje niezgodności mogą obejmować grzywny, oprócz kosztów związanych z koniecznością poprawienia opakowania i materiałów marketingowych bez dokonywania sprzedaży. Niezgodność może również mieć długotrwały negatywny wpływ na umowy, partnerstwa, postrzeganie marki i lojalność konsumentów.
Podsumowanie
W najlepszym interesie FBO i nabywcy jest zapewnienie jasnego oznakowania i składanie dokładnych oświadczeń. Rozporządzenie 767/2009 i Kodeks Dobrej Praktyki Znakowania Karmy dla Zwierząt Domowych FEDIAF są skutecznymi narzędziami zapewniającymi zgodność.
Referencje
1. Banton, S., Baynham, A., Pezzali, JG, von Massow, M., Shoveller, AK, (2021) Ziarna w mózgu: badanie zwyczajów zakupowych właścicieli psów związanych z suchą karmą dla psów bezzbożową. PLoS ONE 16(5): e0250806. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0250806
2. FEDIAF. (2018) Kodeks Dobrej Praktyki Znakowania Karmy dla Zwierząt Domowych FEDIAF. https://fediaf.org/images/FEDIAF_labeling_code_2019_onlineOctober2019.pdf
3. Nielsen IQ (2019) Kto wygrywa mecz na arenie karmy dla zwierząt domowych? /https://nielseniq.com/global/en/insights/analysis/2019/whos-winning-the-claim-game-in-the-pet-food-arena/
4. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania do obrotu i stosowania pasz https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:229:0001:0028:EN:PDF
5. ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1924/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:404:0009:0025:EN:PDF
6. Robeco (2020) Trendy konsumenckie w 2020 roku: dostawa żywności, humanizacja zwierząt domowych i wojny strumieniowe. https://www.robeco.com/uk/insights/2020/01/consumer-trends-in-2020.html
7. Schleicher, M., Cash, SB, Freeman, LM, (2019) Determinanty decyzji zakupowych karmy dla zwierząt domowych. Can Vet J. 2019 cze; 60(6): 644–650.